כפתור וואטסאפ
מסיק קיבוץ מגל | שמן זית כתית מעולה

אין מוצרים בעגלה

כבר רשומים? התחברו

משתמש חדש/אורח

דאגנו לכם ליצירת חשבון קלה ומהירה במיוחד. המשיכו למילוי פרטיכם ותוכלו ליהנות מהיתרונות של משתמש רשום כבר עכשיו.

להרשמה
מאמרים ותרופות סבתא

בואו נפריך שמועות על שמן זית

ישנם מיתוסים רבים על שמן הזית, מה מותר, מה אסור. אנשים רבים חשים מרומים מכיוון שמבחן זה או אחר לא עבד ושמן הזית לא איכותי כמו שהבטיחו להם. לרוב, שמן הזית איכותי והגיע הזמן לנפץ את המיתוסים וללמוד כיצד בודקים שמן זית איכותי.

צוות מסיק
דק' קריאה: 0.5

1. שמן זית הוא שמן שהופק אך ורק מהפירות של עץ הזית, הוא לא עבר כל טיפול אחר מאשר סחיטת הפרי.

2. הצריבה בגרון היא מידת החריפות של שמן הזית ואינה מדד לחומציות השמן. את מידת החומציות ניתן לקבוע אך ורק בבדיקות מעבדה. 

3. צבע השמן מהווה אינדיקציה למידת הבשלות של הזית בזמן המסיק אך אינו מהווה מדד לאיכות. בטעימות מקצועיות משתמשים בכוסות טעימה בצבע כחול אשר מסתירות את צבע השמן, כך הטועמים לא יכולים לפתח דעה מוקדמת על השמן לפני שטעמו או הריחו אותו.

4. זיתים ירוקים וזיתים שחורים הם אותו הזית בזמני בשלות שונים. צבע הזית ירוק כאשר הוא בוסר והוא הופך לשחור כאשר הוא מבשיל.

5. אור, חום וחמצן הינם האויבים הגדולים של השמן. לכן אנו מאכסנים את השמן בבקבוקים כהים ובפחים אטומים לאור על מנת לשמור על איכותו. הטמפ' המומלצת לשמירה על השמן היא 20 מעלות. אין לחשוף את השמן לטמפ' קיצוניות, הוא רגיש לשינויים. יש לשמור את השמן במקום מוצל או בתוך ארון. לא מומלץ להשאיר את השמן ברכב חונה או על השיש חשוף לשמש.

6. אפשרי ומומלץ לטגן בשמן זית. ע"פ מועצת הזית העולמית שמן הזית הוא השמן היציב מבין כל השמנים בזמן חימום.

7. מבחן המקרר לשמן זית אינו מהימן. לא כל זן של זיתים יקפא בגלל הרכב שונה של חומצות שומן. ישנם זנים עם כמות גדולה יותר של חומצות שומן והם יקפאו, בעוד זנים אחרים בעלי כמות קטנה מאד של חומצות שומן לא יקפאו. שמן עכור שעדיין יש בו משקעים (שמן ראשון המסיק) יקפא מהר מאד בעוד שמן צלול לא בהכרח יקפא בגלל העדר משקעי הזית.

8. 'ראשון המסיק' הוא שמן הזית שרק יצא מבית הבד. זהו שמן עכור שהמשקעים עדיין נמצאים בו וניתן להשיגו בתקופה מוגבלת של המסיק. לאחר כחודש, המשקעים שוקעים והשמן הופך לצלול. השמן הצלול הוא השמן בו אנו משתמשים כל השנה.