כפתור וואטסאפ
מסיק קיבוץ מגל | שמן זית כתית מעולה

אין מוצרים בעגלה

כבר רשומים? התחברו

משתמש חדש/אורח

דאגנו לכם ליצירת חשבון קלה ומהירה במיוחד. המשיכו למילוי פרטיכם ותוכלו ליהנות מהיתרונות של משתמש רשום כבר עכשיו.

להרשמה
מאמרים ותרופות סבתא

זהב נוזלי או מדליית זהב?

יש משהו כל כך מרגש באולימפיאדה שקשה שלא לעקוב אחריה. למרות הסיקור הנרחב שמלווה את האירוע, אנו בטוחים כי שום סיקור לא יהיה על שמן הזית במשחקים האולימפיים. זהו סיפור מרתק על הקשר שבין הספורט לשמן הזית שתחילתו באירוע המשחקים האולימפיים הראשון ביוון לפני אלפי שנים.

צוות מסיק
דק' קריאה: 1.5

יש משהו כל כך מרגש באולימפיאדה שקשה שלא לעקוב אחריה. למרות הסיקור הנרחב שמלווה את האירוע, אנו בטוחים כי שום סיקור לא יהיה על שמן הזית במשחקים האולימפיים. זהו סיפור מרתק על הקשר שבין הספורט לשמן הזית שתחילתו באירוע המשחקים האולימפיים הראשון ביוון לפני אלפי שנים.

המשחקים האולימפיים הראשונים שתועדו נערכו באולימפיה שביוון בשנת 776 לפני הספירה והוקדשו לאל זאוס מלך האלים, באירוע זה היה משחק אחד בלבד והוא תחרות ריצה. האירוע היה אירוע פנימי של יוון אך כמה מאות שנים מאוחר יותר האירוע נפתח לספורטאים ממדינות אחרות. עם השנים התווספו משחקים נוספים כמו קפיצה למרחק, התאבקות, זריקת דיסקוס ומירוץ כרכרות. לפני תחילת התחרויות הוכרזה כדרך קבע 'הפסקת אש מקודשת' שהביאה להפסקת כל המלחמות באותו הזמן ועודדה את הספורטאים והקהל להגיע לאירוע.

המשחקים התקיימו בפער של 4 שנים זה מזה ופער זה נשמר באדיקות. מחזוריות זו נקראת האולימפיאדה, אך עם הזמן שובשה המילה וכיום היא מציינת את האירוע עצמו. המשחקים האולימפים הופסקו בשנת 394 לספירה לאחר תקופה של 1168 שנים בהן נערכו דרך קבע, ע"י הקיסר תאודוסיוס הראשון שהומר לנצרות וביטל אותן כחלק מהתקפותיו על עובדי אלילים. המשחקים חודשו בעת החדשה בשנת 1896 באתונה בהחלטה של ועידה בינ"ל של 13 מדינות. יוון תבעה לערוך את המשחקים באתונה כדרך קבע, אך בקשה זו נדחתה והחל סבב עולמי של אירוח המשחקים. מאז ועד היום נמשכת המסורת והמשחקים מתקיימים כל 4 שנים במדינות שונות, למעט 3 אולימפיאדות שבוטלו בעקבות מלחמת העולם הראשונה והשניה (1916, 1944, 1940). משנת 1900 גם נשים הורשו להשתתף.

מה לספורט ולשמן זית?

הספורטאים ובמיוחד המתאבקים נהגו למשוח את גופם בשמן זית כדי למנוע מהיריב נקודות אחיזה. רצים היו מקבלים עיסוי בשמן זית לפני המירוץ, הם האמינו שבדרך זו יקבלו את החכמה, העצמה והכח של האלה אתנה. האלה אתנה היא זו אשר הכירה לעולם את עץ הזית על כל מעלותיו.

המתחרים, גברים בלבד, השתתפו במשחקים האולימפיים בעירום מלא על מנת לשמר את הקשר הקדוש בין הגוף לנפש. יש הסטוריונים שטוענים כי הסיבה להשתתפות בעירום נועדה למנוע מנשים להשתתף. הרעיון העומד מאחורי העירום היה כחלק מהמסורת היוונית של אימון הגוף וטיפוחו אשר יביא גם לטיפוחה והתפתחותה של הנפש. טיפוח הגוף כלל כמויות גדולות של שמן זית ששמר על עור חלק ובריא, עור מושך וגמיש יותר. תזונה נכונה ובריאה שהביאה לתוצאות טובות ושמרה על גוף בריא וחזק.

שמן זית ולפיד המשחקים

היוונים האמינו שלאש מאפייני קדושה. תפקיד הנשים הכוהנות במהלך המשחקים היה להדליק ולשמור על האש במקדשו של זאוס כל עוד נמשכו המשחקים. מסורת העברת האש במשחקים של ימינו מגיעה מהיסטוריה זו. מאז 1936, כל ארבע שנים מוצת הלפיד האולימפי על ידי מראה קעורה ושמן זית, בעזרתם ובעזרת חום השמש ניצת הלפיד מחדש. למשחקים השנה, הוצת הלפיד ע"י שחקנית שהציגה את סיפור הכוהנת שמדליקה את הלפיד ליד הריסות מקדשה של האלה הרה באולימפיה, יוון. הלפיד עובר למדינה המארחת בעודו דולק והוא משמש להדלקת לפיד המשחקים המרכזי – רגע השיא של אירוע הפתיחה.

זהב נוזלי או מדלית זהב?

כיום מתחרים המשתתפים על קבלת מדלית זהב, בעבר התחרו הספורטאים על ניצחון שהביא עימו כבוד ותהילה נצחיים. המנצחים עטו זרי ענפי זית. גם פרסים חולקו למנצחים, ביניהם כלי חרס עתיקים מלאים בשמן הזית האיכותי והיקר ביותר. מסורת זו המשיכה עם תחילת המשחקים האולימפיים החדשים בשנת 1896 כשהמנצחים עטו לראשם זר ענפי זית. גם במשחקים של שנת 2004 שנערכו באתונה קיבלו המנצחים זר ענפי זית.

אנו מאחלים הצלחה רבה לכל המשלחת הישראלית באולימפיאדה, ומקווים שיחזרו בשלום עם זהב סביב צווארם.