כפתור וואטסאפ
מסיק קיבוץ מגל | שמן זית כתית מעולה

אין מוצרים בעגלה

כבר רשומים? התחברו

משתמש חדש/אורח

דאגנו לכם ליצירת חשבון קלה ומהירה במיוחד. המשיכו למילוי פרטיכם ותוכלו ליהנות מהיתרונות של משתמש רשום כבר עכשיו.

להרשמה
מאמרים ותרופות סבתא

על יתרונות שמן הזית

זה לא עוד מאמר על "למה שמן זית כל כך בריא". אתם כבר מכירים את המאמרים האלה בעל פה:ויטמין E, חומצות שומן, אומגות, נוגדי חימצון – על זה כבר סיפרנו לכם הרבה פעמים. זה גם לא מאמר שמסביר על חמיצות וכתית מעולה – גם על זה כבר דיברנו כמה פעמים (אבל אנחנו שומרים לעצמנו את הזכות להזכיר לכם מידי פעם)הפעם נתמקד בשני מרכיבים בשמן זית שהופכים אותו למאוד מיוחד.

אהוד סוריאנו – מומחה עולמי לשמן זית, ראש פאנל ושופט בכיר בתחרויות שמן זית בכל העולם.
דק' קריאה: 1.5

דבר המומחה – אהוד סויראנו – יועץ לאיכות שמן זית

זה לא עוד מאמר על "למה שמן זית כל כך בריא". אתם כבר מכירים את המאמרים האלה בעל פה:
ויטמין E,  חומצות שומן, אומגות, נוגדי חימצון – על זה כבר סיפרנו לכם הרבה פעמים. זה גם לא מאמר שמסביר על חמיצות וכתית מעולה – גם על זה כבר דיברנו כמה פעמים (אבל אנחנו שומרים לעצמנו את הזכות להזכיר לכם מידי פעם)
הפעם נתמקד בשני מרכיבים בשמן זית שהופכים אותו למאוד מיוחד:
המרכיב הראשון, או שבעצם מדובר במרכיבים – המון מהם – אלה הם הסטרולים (STEROLS). משמם ניתן להבין שהם קרובים לחומר אחר שכולנו מכירים – כול-סטרול. כולסטרול מיוצר אצלנו בכבד. הסטרולים בזית הם פיטו-סטרולים (פיטו=צמח) – סטרולים מהצומח. למה הם חשובים לנו? בשביל להבין את זה אנחנו צריכים לחזור רגע אחורה ולהבין משהו על הגוף שלנו: הוא מאוד אוהב להכין דברים בעצמו אם הוא יכול, ממש הנדימן, אבל יותר הוא אוהב שמביאים לו דברים מוכנים, גם אם הם לא לגמרי ברמה שבה הוא מכין אותם. ככה זה עם כולסטרול. הגוף שלנו מייצר אותו בכבד כל זמן שהוא לא זמין מבחוץ. כשאנחנו אוכלים מאכלים מן החי (בשר, דגים, ביצים, גבינות) הגוף שלנו מקבל את הכולסטרול הזה מבחוץ. הוא אומנם לא איכותי כמו הכולסטרול שגופנו מייצר בכבד, אבל זה חוסך עבודה. ככה הגוף מתרגל לקבל כולסטרול לא טוב ממקורות חיצוניים ומוותר על ייצור כולסטרול איכותי בכבד.
מה הקשר לסטרולים בשמן זית? טוב ששאלתם. כאשר אנו אוכלים יחד עם הבשר גם שמן זית וירקות (עלים ירוקים ממש מומלצים), הסטרולים מן הצומח מפציצים את אתרי הקשירה של הכולסטרול מן החי ולא מאפשרים לו להיספג. במילים אחרות – הם מסלקים את הכולסטרול מן החי ומכריחים את גופנו לחזור לעבוד ולייצר כולסטרול איכותי כמו שרק הוא יודע. בכל רחבי הים התיכון, כאשר אוכלים בשר, תהיה על השולחן קערת ירקות ושמן זית.
המרכיב השני הוא חומר פלא, לא פחות. חומר שעד לפני שנים ספורות מעטים ידעו על קיומו ועוד יותר מעטים התעניינו בו. לחומר הזה קוראים אולאוקנטאל (OLEOCANTHAL) ומאז שהחל המחקר עליו, הולכות ומתרבות העדויות המחקריות להיותו מרכיב בריאותי ממדרגה ראשונה – כזה שרק יכולנו לחלום עליו: למשל, הוא יודע לאתר חלבונים בגוף שנחוצים לצורך תהליכים סרטניים ולעכב את פעילותם. הוא גם יודע להפריע לאנזימים מסויימים להתחיל תהליכים דלקתיים בגוף שלנו. בהתחשב בכך שרוב המחלות שאנו מכירים, מקורם בתהליכים דלקתיים בגוף – מדובר במרכיב עזר חשוב ביותר לבריאותנו. גולת הכותרת של המחקר בשנים האחרונות מראה שלאולאוקנטאל יש יכולת למנוע התפתחות של אלצהיימר ואף לסייע בבניה מחודשת של השלד העצבי שנהרס בגלל המחלה . מחלת האלצהיימר פוגעת או תפגע בכ- 40% מתושבי כדור הארץ, ולשמן זית יש את היכולת לסייע במניעתה!
אה, ועוד דבר, האולאוקנטאל אחראי גם לחריפות בשמן הזית. אז נא להפסיק לחשוש מחריפות בשמן זית, היא ממש טובה לבריאותנו (ותורמת לחוויה הקולינרית שלנו כמובן).
שמן זית מלווה את הים התיכון כבר אלפים רבים של שנים. הוא היה פה משחר החקלאות ויהיה פה כל זמן שיהיה מי שימסוק את הפרי ויפיק ממנו שמן. שמן זית נולד פה, ממש איפה שאנו חיים, אין מזון אחר שהוא ארצישראלי יותר ממנו. הוא שמן פלאי ממש והוא מפה, הוא נגיש והוא שלנו!
לבריאות.