כפתור וואטסאפ
מסיק קיבוץ מגל | שמן זית כתית מעולה

אין מוצרים בעגלה

כבר רשומים? התחברו

משתמש חדש/אורח

דאגנו לכם ליצירת חשבון קלה ומהירה במיוחד. המשיכו למילוי פרטיכם ותוכלו ליהנות מהיתרונות של משתמש רשום כבר עכשיו.

להרשמה
מאמרים ותרופות סבתא

עץ הזית העתיק בעולם

מחקר של שלוש שנים מצא ששלושה עצי זית אשר נמצאים בגן של גת שמנים בירושלים מתוארכים על פי הענפים והשורשים שלהם כבני 900 שנה והופכים אותם לעצי זית מהעתיקים בעולם.

צוות מסיק
דק' קריאה: 1

המחקר נעשה במכון המחקר הלאומי באיטליה בשיתוף אוניברסיטאות ברחבי איטליה ובו נלקחו דגימות משלושה מתוך שמונת העצים אשר גדלים בגן של המקום הקדוש בירושלים. שלושת העצים מתוארכים לאמצע המאה ה-12, אף שלפי השורשים ייתכן והם עתיקים יותר.

 

בבדיקת פחמן לעצים, נמצא כי העצים נשתלו בשנים 1092, 1166, 1198 בהתאמה. הגזע של חמשת העצים הנוספים ששתולים גם הם בגן, יבש ולכן קשה היה לקבוע מה גילם.

בדיקת הדנ"א העלתה כי המערך הגנטי של כל העצים היה זהה, משמע לכולם היה אותו 'האבא'. ככל הנראה כל העצים הם בעצם ענפים אשר נלקחו מעץ בוגר על מנת להמשיך את השושלת. גם כיום נוהגים להמשיך שושלות עצים.

 

לא כל הבדיקות הנעשות לשם תיארוך עצים הם מדוייקות והדיעות חלוקות לגביהן. ישנם עצים רבים ברחבי העולם שלא עברו בדיקות מספיק אמינות ולכן התוצאות שלהם משתנות מבדיקה לבדיקה.

 

 

שני עצים הטוענים לתואר 'העץ העתיק בעולם'  הם עץ זית אשר נמצא ביוון אשר עדיין מייצר פרי וגילו על פי הטבעות בגזע שלו הוא 2000 שנה, למרות שחוקרים רבים טוענים שגילו קרוב ל-4000 שנה. העץ השני נמצא בבית לחם וגילו בין 4000 ל-5000 שנים.

 

למרות שיש אזכור לעצי זית במקום בתקופת התנ"ך, לא ברור אם אלא אותם העצים שנמצאים שם היום. עצי זית הם בעלי יכולת השרדות גבוהה מאד ויכולים לצמוח חזרה גם משורש קטם לאחר שחתכו את העץ. אפשרות נוספת היא שהעצים הוחלפו במהלך השנים או שהמשך השושלת של העצים העתיקים גדלים עכשיו בגן.

על פי סיפורי הצליינים אשר שהו במקום בתאריכים המדוברים, תיארוך העצים הוא נכון ומתאים לתקופה. גת שמנים שופצה באותה התקופה ולכן גם הגן כנראה עבר איזשהו שינוי לכן אין אנו יודעים בוודאות אם מדובר באותם העצים או לא.

 

הגן של גת שמנים חשוב לדת הנוצרית, היהודית והמוסלמית. זהו המקום בו ישו נשא תפילה לפני צליבתו ולפני הסגרתו לרומאים על ידי יהודה איש קריות. הגן נמצא במורדות הר הזיתים בירושלים ומשקיף על נחל קדרון שתחתיו והר הבית שמולו.