כפתור וואטסאפ
מסיק קיבוץ מגל | שמן זית כתית מעולה

אין מוצרים בעגלה

כבר רשומים? התחברו

משתמש חדש/אורח

דאגנו לכם ליצירת חשבון קלה ומהירה במיוחד. המשיכו למילוי פרטיכם ותוכלו ליהנות מהיתרונות של משתמש רשום כבר עכשיו.

להרשמה
מאמרים ותרופות סבתא

שנה on שנה off

אחת התופעות הקשות, איתן נאלצים להתמודד החקלאים בענף הזית, היא תופעת הסירוגיות. הסירוגיות היא תופעה בה ישנה שנה עם יבול גבוה (on) ושנה לאחריה היבול נמוך מאד (off).

צוות מסיק
דק' קריאה: 1

 

 

 

 

כאשר עץ הזית נושא עליו פרי רב, הוא צורך אנרגיה רבה לגידול, לכן מניחים שבשנה העוקבת העץ 'נח' ומשקיע יותר בצמיחה והתחדשות ולא בגידול פירות.

התופעה משפיעה בשני מישורים – כלכלי וחקלאי.

מבחינה כלכלית, תופעת הסירוגיות בעייתית מאוד לחקלאים, שכן מחיר אחזקת מטע כמעט ואינו משתנה משנה לשנה, הטיפול במטע כמעט ואינו תלוי בכמות היבול שעל העצים. ולכן בשנת off,  כאשר ייצור השמן הינו מינורי, החקלאי הממוצע נוטה לסיים את שנת הגידול במצב של איזון.

במהלך השנים, רבו המחקרים בתחום, בהן למדו שיטות חקלאיות שונות, המסייעות לחקלאים למתן את התופעה.

מספר דרכים להתמודדות עם סירוגיות:
 גיזום – מיד לאחר תום המסיק, מתחילה התמיינות העץ לפרי או לעלווה. ברגע שגוזמים את הענפים, העץ יעדיף להצמיח ענפים ועלים חדשים ובכך למעשה יקטין את כמות הפרי בשנה העוקבת. בדרך זו מנסים לאזן את כמות הפרי בכל שנה.

דילול פרי – המטרה היא אותה המטרה, רק בשיטה אחרת. בשנת on (שנת יבול טובה) מרססים את העץ על מנת להוריד את כמות הפרי. ברגע שהעץ לא יוציא הרבה פרי, הוא יוציא הרבה ענפי צימוח חדשים.

 

איתני הטבע – מה לעשות ואנחנו עדיין לא מצליחים לשלוט על מזג האוויר. מזג האוויר הוא אחד הגורמים המרכזיים לתופעת הסירוגיות וכאמור, אין לנו יכולת שליטה עליו והוא יכול להיות לא צפוי. הנה כמה דוגמאות:

במהלך החורף ישנה התמיינות של העץ – לפרי או לעלווה. חלקים מהעץ יגדלו כענפים ואחרים יהפכו לפירות העונה הבאה. עץ הזית זקוק למנות קור כדי להגיע להתמיינות הפרי, ככל שבהתמיינות יהיו יותר איברי פרי, העץ יפיק יותר פרי. בשנה בה אין מספיק מנות קור, תהיה כמות קטנה של פרי.

בשנה בה הגשם מגיע בשלב מאוחר כשכבר החלה הפריחה (מרץ-אפריל), הגשם מוריד את הפריחה, מרטיב את האבקנים והפרח נובל במקום לגדול.

בשנה חמה בה אין מנות קור וגשם, העץ לא נכנס להתמיינות והתוצאה היא צימוח רב ללא פרי. בשנים בהן מגיעים חמסינים מוקדמים (אפריל-מאי), רוחות החמסין מעיפות את הפריחה מהעץ ומורידות את כמות הפרי.

כאמור, מזג האוויר הוא אחד הגורמים המשפיעים ביותר על הסירוגיות, גם עם טיפול נכון בעצים במהלך השנה תמיד מחכות לנו הפתעות מזג האוויר.

 

ישנם זנים שמושפעים יותר מאחרים מתופעת הסירוגיות. הזנים המקומיים שרגילים לשינויי מזג האוויר שלנו לא מושפעים כמעט (סורי, ברנע) בעוד הזנים האירופאיים (לצ'ינו, קורטינה) מושפעים הרבה יותר משינויי מזג האוויר, מנות קור וחמסינים.