כפתור וואטסאפ
מסיק קיבוץ מגל | שמן זית כתית מעולה

אין מוצרים בעגלה

כבר רשומים? התחברו

משתמש חדש/אורח

דאגנו לכם ליצירת חשבון קלה ומהירה במיוחד. המשיכו למילוי פרטיכם ותוכלו ליהנות מהיתרונות של משתמש רשום כבר עכשיו.

להרשמה
מאמרים ותרופות סבתא

מסע השקדים - מהעץ לצלחת

השקדיות היפהפיות שאנו מכירים מט"ו בשבט ,מעוטרות בפרחים לבנים ורדרדים , מניבות בימים אלו את אחד הפירות הטעימים וכן, גם הבריאים והטבעיים בישראל עוד מתקופת התנ"ך – השקד הישראלי.

אורית מגלד בן-אריה – דיאטנית קלינית מוסמכת
דק' קריאה: 1.5

השקדיות היפהפיות שאנו מכירים מט"ו בשבט ,מעוטרות בפרחים לבנים ורדרדים , מניבות בימים אלו את אחד הפירות הטעימים וכן, גם הבריאים והטבעיים בישראל עוד מתקופת התנ"ך – השקד הישראלי.

השקד מוזכר בהיסטוריה הקדומה כגידול חקלאי החל מ- 3000 לפני הספירה. זכר לו נמצא לצד אוצרות אחרים בקברו של השליט המצרי תות- אנך- אמון. השקד הינו גידול טבעי בארץ ישראל והסביבה ואכן כבר בספר בראשית , השקדים ניתנים כמתנה לשליט מצרים כאות לעושרה של הארץ. כיום משמש עץ השקד כסמל הפריחה וט"ו בשבט משום שהוא מקדים לפרוח בראשיתו של האביב.

שקדים ובריאות

שקדים ואגוזים נתפסים שלא בצדק כפיצוחים אסורים ומשמינים . מחקרים מוכיחים שההיפך הוא הנכון ושדווקא שילוב של שקדים באכילה יומית מאוזנת, עשוי לשפר את מצב הבריאות שלנו וגם לסייע בדיאטת הרזיה! בשנים האחרונות פורסמו 4 מחקרים אפידמיולוגים גדולים שהקיפו אלפי נדגמים והוכיחו ששילוב שקדים ואגוזים אחרים בתפריט היומי הפחית את הסיכון למחלות לב בשיעור של 50% !!! 

רכיבים תזונתיים

השקד הישראלי הינו פיתוח מתקדם של הטבע. גדולתו של השקד נובעת בעיקר מסך חלקיו. הוא אוצר בתוכו רכיבים תזונתיים איכותיים הפועלים כל אחד בנפרד ובשילוב כוחות.

סיבים תזונתיים- השקד הוא בין המזונות והאגוזים העשירים ביותר בסיבים תזונתיים באופן טבעי.הסיבים מסייעים לתחושת שובע, עשויים לסייע להפחתת רמות הכולסטרול בדם ולשפר את פעילות מערכת העיכול.

חלבון- השקדים עשירים בחלבון המקל על תחושת השובע. החלבון בשקדים עשיר בחומצת האמינו- ארגינין ולכן עשוי לתרום להפחתה ביצירת דלקת טרשתית ( שלב מקדים בהתפתחות מחלות לב).

ויטמין E ונוגדי חמצון– השקדים עשירים בוויטמינים ובמגוון רחב של נוגדי חמצון המסייעים במניעת מחלות זקנה ומחלות הנגרמות מחמצון. הם עשירים מאוד בנוגד החמצון החזק -וויטמין E (אלפא טוקופרול) כך שבחופן שקדים מתקבלת חצי מהכמות המומלצת ליום.

מינרלים- השקדים עשירים מאוד במינרלים המעודדים לחץ דם תקין כמו סידן, מגנזיום ואשלגן לעומת רמות אחוזים נמוכים של נתרן.

חומצת שומן חב"ר -חד בלתי רוויה

הדרך ללב עוברת דרך הכולסטרול
המבנה הייחודי של השקד המשלב מגוון רכיבים תזונתיים, ביו-אקטיביים, הובילה למספר מחקרים בתחום מניעת מחלות הלב. במחקרים נמצא כי אכילת שקדים תוך כדי שמירה על תזונה מאוזנת, הובילה לעלייה ברמות וויטמין E בדם. במחקרים נמצאה ירידה ברמות ה- LDL (כולסטרול מזיק) בדם ב- .10% מבלי לפגוע ברמות כולסטרול ה"טוב" HDL ובמקרים מסוימים תרמה תוספת השקדים להעלאת רמתו בדם.

על המשקל

קיימת נטייה להוציא את האגוזים מתפריט הדיאטה במחשבה שהם "משמינים". השקדים מכילים את כמות הקלוריות מהנמוכות ביותר בקבוצת האגוזים. מחקרים מראים שאכילה של שקדים במסגרת מאוזנת של קלוריות ושומן, לא רק שאינה משמינה, אלא משביעה ומקלה על שמירה על המשק ומהווה תזונה טבעית לגוף.

שקד והתזונה הים תיכונית

במחקר מבוקר ואקראי שנערך בספרד ופורסם ב 2006, נמצאה עדיפות לתזונה ים תיכונית העשירה בשמן זית או בשקדים ואגוזים בהשוואה לדיאטה דלת שומן, בהפחתת כולסטרול, טריגליצרידים ויתר לחץ דם תוך שמירה על המשקל.

התזונה הים תיכונית מקדמת אכילת מזון בריא מהטבע על פני מזונות תעשייתיים מטוגנים או מעובדים. התזונה הים תיכונית המסורתית נשענת על אכילת ירקות, פירות דגנים מלאים, שקדים ואגוזים ומשתמשת בשמן זית כבסיס קולינארי.

תו איכות- FDA (ארגון המזון והתרופות האמריקני)

בעקבות מחקרים אפידמיולוגים וקלינים המראים קשר בין צריכת שקדים לבין הפחתה בסיכון למחלות לב וכלי דם, פרסם ארגון ה- FDA האמריקני אישור להצהרת בריאות על תפקיד השקדים ומבחר אגוזים במניעת מחלות לב.

אחסון והמלצות

הערך התזונתי והבריאותי של השקדים, יישמר לאורך חודשים ארוכים בטמפרטורה נמוכה, במקרר או במקפיא. רצוי לשלב את השקדים בתזונה היומית בתפריט מאוזן ברמות הקלוריות והשומנים.

15-30 שקדים ביום מספקים עושר סיבים, שומן חב"ר, וויטמינים כמו ויטמין E, נוגדי חמצון באחוז גבוה ומינרלים חשובים כמו סידן, אשלגן, מגנזיום וזרחן.

אורית מגלד בן אריה

דיאטנית קלינית מוסמכת

RD,B.sc,MBA

oritm@012.net.il

אז יש לכם עוד ספק? בואו לראות איך גדל השקד, איך הוא נקטף ומתייבש. בואו להנות מאווירה מיוחדת במטעי השקדים ומאיסוף שקדים טבעיים-טבעיים רגע אחרי שנקטפו.