כפתור וואטסאפ
מסיק קיבוץ מגל | שמן זית כתית מעולה

אין מוצרים בעגלה

כבר רשומים? התחברו

משתמש חדש/אורח

דאגנו לכם ליצירת חשבון קלה ומהירה במיוחד. המשיכו למילוי פרטיכם ותוכלו ליהנות מהיתרונות של משתמש רשום כבר עכשיו.

להרשמה

שומשום ישראלי – בגידול מקומי!

כולנו מכירים את המשפט המפורסם שומשום היפתח! מעלילות "עלי באבא וארבעים השודדים". חוקר הצמחים ניסים קריספיל מספר שלא סתם בחרו מספרי "אלף לילה ולילה" ב"שומשום, היפתח" כסיסמת הכניסה למערת האוצרות. בספריו הוא מסביר שמספרי הסיפורים הכירו את קול הנפץ של הלקט שומשום בשל, ידעו שהוא מזכיר את קול פתיחתו של מנעול, וידעו שזרעי השומשום הם כמו אוצר גדול לנפשו ולגופו של האדם.

 

השומשום הוא מגידולי השמן העתיקים בעולם, ובוית לפני כ-5500 שנה בתת היבשת ההודית. עדויות ארכאולוגיות מצביעות על כניסתו כגידול חקלאי לראשונה באזורנו לפני כ-5,000 שנה. השומשום הוא צמח חד שנתי ממשפחת השומשומיים (Pedaliaceae), עם תקופת גידול יחסית קצרה של 70-120 ימים. הצמח יכול להגיע לגובה של מעל שני מטרים ובעל כיפת שורש חזקה שיכולה לחדור קרקע קשה, ולכן הוא מהווה גידול מטייב במחזור הגידולים. גרעיני השומשום משמשים למגוון רחב של שימושים בתעשיית המזון הכוללים הפקת שמן, ייצור טחינה וממתקים, בישול ואפיה ובתעשיות הקוסמטיקה ופרמצבטיקה. התוצרים השונים המופקים מזרעי השומשום מצריכים שימוש בזנים שונים המאופיינים בתכונות ספציפיות המתאימות לשימושים השונים. למרות חשיבותו הכלכלית והחקלאית הרבה, שומשום, המכונה ''מלכת השמן'' (Queen of oil seeds) הינו "גידול יתום" המגודל בשיטות מסורתיות במדינות מתפתחות, ולא נעשה בו מחקר רב מהפן הגנטי-טיפוחי או החקלאי. 

 

שמן שומשום

 

גידול השומשום, שהיה מרכיב מרכזי בחקלאות בארץ ישראל, ממנו מפיקים מוצרים הכל כך מזוהים עם המטבח הים-תיכוני, הצטמצם על להיעלמותו בשנות השישים של המאה הקודמת. זאת בשל בעיות אגרוטכניות המחייבות איסוף ידני של הזרעים, ויבולים נמוכים שהפכו את גידול השומשום ללא כדאי מבחינה כלכלית. בזני השומשום המוכרים לנו, הלקטי השומשום נפתחים עם הבשלתם, מה שמחייב קציר מוקדם שעוצר את תהליך ההבשלה של הגרעין ומקטין מאוד את איכות וכמות הגרעינים. עד היום את צמחי השומשום קוצרים ידנית, מאגדים ותולים הפוך בכדי שניתן יהיה לאסוף את הגרעינים שנשפכים מההלקטים.

 

אבל, לא עוד!

בשנים האחרונות קבוצת מחקר בראשותו של פרופסור צבי פלג מהפקולטה לחקלאות, מזון וסביבה של האוניברסיטה העברית ביחד עם האגרונום אסף אבנרי פיתחו זני שומשום עם יבול גבוה וערכים תזונתיים משופרים, המותאמים לגידול ממוכן בישראל.  

זנים אלו מאפשרים היום להשיב גידול חשוב זה למחזור הגידולים בארץ. 

הבשורה החדשה היא, פיתוח זני שומשום חדשים שבהם ההלקטים לא נפתחים בהבשלה ולכן איסוף הגרעינים נעשה באופן ממוכן ע"י קומביין, ללא מגע יד אדם. גרעיני השומשום הללו שמקבלים הזדמנות לסיים את ההתפתחות שלהם הם בעלי ערכים תזונתיים גבוהים מהגרעינים שהכרנו עד כה.

 

מסיק קיבוץ מגל ביחד עם חברת מקסום שרכשה את הזכויות למסחור הזנים החדשים החלו בגידול השומשום בישראל. בקיץ שעבר נקצרו בישראל 30 דונם של שומשום ממגוון זנים המותאמים לייצור מוצרים שונים כמו טחינה, אפיה ושמן, וכבר השנה החלנו בייצור של מוצרי השומשום הישראלי בגידול מקומי.

 

המוצר הראשון שהושק הוא שמן שומשום ישראלי מגידול מקומי. 

גרעיני השומשום ששימשו להכנת השמן נקצרו משדה בישראל, והם טריים, איכותיים ומקומיים. 

השומשום ששימש להכנת השמן – בניגוד לשמן השומשום האסייתי שאנחנו בישראל רגילים אליו, הוא שומשום טבעי שלא עובר תהליך של קלייה ומוצה בכבישה קרה, מה שמקנה לשמן שקיפות ,וטעמים עדינים מאוד וייחודיים. לצד טעמו המשובח של השומשום שלנו הוא מכיל שפע יתרונות תזונתיים ובריאותיים.  

 

שמן השומשום הוא הראשון בסדרת השומשום החדשה שלנו – ואנחנו מבטיחים שיש למה לצפות!